Saturday, October 22, 2005

Uslub dakwah penting dalam gerakan Islam

Saya baru selesai mendengar ceramah DSAI yang dipancar melalui Webtv Pas S3, mendengar pendedahan oleh DSAI aya meraacuup kecewa dengar para pemimpin negara bernama Mahathir dan pemimpin-pemimpin lain yg sewaktu dengannya yg menipu rakyat kononnya mereka nak membela bangsa dan agama tetapi merekalah yg menzalimi rakyat dan menghina Islam. Saya bersyukur kehadrat Illahi kerana tidak termasuk dlm golngan yg menyokong mereka ini. Saya memikirkan apa yg aku blh sumbang untuk Islam, fikir-fikir saya meraakan saya blh manfaatkan sedikit ilmu ICT dan pengalaman diluar negara utk membantu gerak kerja Islam. Iaitu saya akan memfokus kpd ICT dan dakwah. Jadi saya terjumpa artikel dibawah dan ianya menarik utk direnungi. Saya juga igin berkongsi maklumat mengenai pendakwah terkenal spt:
http://www.drzakirnaik.com/
http://www.irf.net/irf/drzakirnaik/
http://www.discoverislam.com/
http://www.cityofdiscovery.net/dundee.htm
Semoga laman web yg saya berakn blh membantu anda meneran kerja menyebarkan Islam.

Semoga Pas diseluruh negara akan memikiran usaha ini, kerana menyebarkan Islam ini adalah tanggngjawap kita.


Uslub dakwah penting dalam gerakan Islam - Dr Mahfodz

Thursday, September 29 @ 15:53:41 MYT


Oleh OMAR SAIDI
MELAKA, 29 Sept (Hrkh) - Uslub dakwah penting dalam gerakan Islam khasnya PAS, kata Ahli Majlis Syura Ulama PAS Pusat, Prof Dato' Dr Mahfodz Mohamad.

"Uslub atau kaedah berdakwah setiasa berubah mengikut peredaran masa tetapi dakwah tidak boleh berubah iaitu menyeru kepada jalan Allah," kata Dr Mahfodz yang juga Pesuruhjaya PAS Johor.

Beliau berkata demikian di majlis perasmian Liqa Al Fikri ' Uslub Dakwah' anjuran Lajnah Tarbiyah dan Dakwah di Pejabat Perhubungan PAS Negeri Melaka di sini baru-baru ini.

Kata beliau, manusia kadang-kadang sibuk berbincang uslub dakwah sehingga lupa untuk berdakwah.

ajlis tersebut telah dihadiri semua Ahli Jawatan kuasa Perhubungan, AJK Kawasan-kawasan, Dewan-dewan dari seluruh Negeri Melaka.

Dalam perkembangan lain, beliau melahirkan rasa kecewa kerana pilihan raya kampus, calon bukan pro-Aspirasi disekat daripada bertanding tetapi calon yang pro-Umno bebas tanpa sebarang sekatan.

Kata beliau, terdapat tiga cara untuk berdakwah yang amat berkesan iaitu;

1. Uslub dengan cara hikmah iaitu menurut sifat-sifat Nabi seperti benar, amanah, bijaksana, tabligh, adil, sabar dan tidak cepat marah. Isi kandungan dakwah mestilah dari kandungan al-Quran.

2. Uslub nasihat yang baik, iaitu pesanan dan ingatan yang disukai oleh orang ramai tentang kebaikan dan mereka bersedia menerima dan benci kepada kejahatan.

Kurangkan menghentam musuh dan terangkan kebaikan Islam dan dasar PAS. Sebagai contoh PAS tidak pernah terlibat didalam amalan rasuah.

"Ini dapat dibuktikan semasa PAS memerintah Negeri Kelantan dan Terengganu," kata nya.

3.Uslub berbincang dengan cara baik, iaitu dengan cara yang berlemah lembut dalam perkataan dan menjauhkan daripada perkataan yang kasar dan kesat.

Terdahulu, Timbalan Lajnah Tarbiyah dan Dakwah PAS Negeri Melaka, Ustaz Mohd Noor Omar berkata tugas tarbiyah mesti diteruskan supaya kefahaman dan keyakinan supaya ada ikhtizam untuk meneruskan kerja-kerja dakwah.

Beliau berkata Liqa Al Fikri adalah semacam program usrah di peringkat perhubungan negeri.

Katanya, program dakwah dan siasah yang melebarkan sokongan yang merentasi semua kelompok dan segmen rakyat dan pengundi adalah paksi yang ketujuh. - lanh


Sumber:http://www.harakahdaily.net/article.php?sid=16158

No comments: