Friday, May 29, 2009

1 Malaysia, Rakyat didahulukan pencapaian diutamkan

Banyak hari aku tak dpt nak update blog ni, mcm2 peristiwa berlaku. Perak melihat MB haram dihalalkan(keputusan mahkamah tak nak sentuh) nanti depa dakwa hina mahkamah pulak tapi sama-sama tau la kan. Pakar-pakar undang telah menyatakan pandangan masing. Bagi aku bubar DUN adalah terbaik. Penanti pulak pilihanraya, BN tak nak bertanding kononnya tak mau terjebak dengan permainan politik PKR(takut kalah cakap shj lah, tak payah berdolak dalih) KJ kata protes. Dengan kuasa Allah kerusi Manek Urai pulak kosong dan BN nak bertanding pulak doh. Khabar2nya PRU13 akan dibuat 1 atau 2 tahun daripada sekarang. Tu yg Tok Jib dok bina imej. Bagi aku tema yg diperkenalkan oleh Najib sangat lemah berbanding PM2 lain sebelum ni. Retorik shj. Aku rasa tema dia Wang Malaysia, Rakyat di Didodoikan, Perut diutamakan

Sebelum akhir aku nak paste artikel drpd UM yg berkait dengan teknologi.
MIMOS Berhad (Mimos) berjaya menggondol tiga Anugerah Tanda Reka Bentuk Barangan Malaysia 2008 di bawah kategori media dan elektronik rumah dengan inisiatif kerajaan di bawah Majlis Reka Bentuk Malaysia (MRM) .

Anugerah itu diperkenalkan bertujuan mengiktiraf kualiti dan reka bentuk terbaik produk yang dibangunkan oleh syarikat tempatan.

Ia juga bertujuan mempromosikan produk rekaan tempatan bagi rekaan terbaik dan kualiti terbaik dan MIMOS memenangi melalui tiga jenis teknologi yang diciptanya iaitu pengumpul data pertanian, router MIMOS WiWi tanpa wayar dan Jen-ii.

"Kami berbangga dengan kemajuan teknologi kami yang telah diiktiraf kerana kualiti dan inovasi.

"Anugerah berkenaan mampu dijadikan sebagai komitmen bagi memastikan Mimos menjadi pusat penyelidikan tambahan dalam teknologi di masa akan datang," kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Mimos, Datuk Abdul Wahab Abdullah.

Maklumat mengenai tiga jenis teknologi itu ialah:

l Pengumpul Data Pertanian yang direka oleh Jurutera Mimos (Reka bentuk Industri), Nuzairi Yasin merupakan penderia Sistem Mekanikal Mikro Elektro (MEMS) yang digunakan untuk mengesan komposisi dan keadaan tanah.

Berbentuk bujur dengan permukaan badan yang terang dan mudah dibawa menjadikannya mudah digunakan pada tapak pertanian.

l Router tanpa wayar MIMOS WiWi direka oleh jurutera MIMOS (Reka bentuk Industri), Saharudin Busri.

Ia merupakan teknologi hibrid WiMAX dan WiFi yang mempunyai rekaan rangkaian tanpa wayar kapasiti tinggi (WMN) menggunakan teknologi WiMAX.

Router tanpa wayar MIMOS WiWi menampilkan reka bentuk ringkas dengan radius sudut, mudah dipasang, kalis air, menjimatkan kos dan mesra alam.

Jen-ii (Jendela Informasi Internet) direka oleh jurutera Mimos (Reka bentuk Industri), Saharudin Busri merupakan peralatan bagi membantu celik ICT bagi masyarakat luar bandar dan merapatkan ruang digital.

Direka dengan teknologi komunikasi terkini bagi semua peringkat usia, Jen-ii boleh dikatakan sebuah kotak yang boleh disambungkan kepada televisyen yang menawarkan sambungan Internet dan akses kepada kandungan yang ada di dalamnya.

Ini merupakan tahun kedua Mimos memenangi Anugerah Reka Bentuk Barangan Malaysia.

Tahun lalu, iDOLA telah diiktiraf kerana reka bentuk dan kualiti juga di bawah kategori media dan produk elektronik rumah.

iDOLA merupakan komputer peribadi mampu milik yang direka bagi menjadikan pengkomputeran dan maklumat mudah diperolehi oleh pengguna.

Dalam 12 tahun Anugerah Tanda Reka bentuk Malaysia mengiktiraf usaha sektor industri dalam penyelidikan dan pembangunan produk baru ke arah menjadikan negara sebagai salah satu penyumbang dalam pembangunan teknologi dunia.

Sumber:http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0521&pub=Utusan_Malaysia&sec=Megabait&pg=me_02.htm

2 comments:

sibin said...

Assalamu'alaikum

Al-Qur'an Online + Murottal + Tafsir + Asbabun Nuzul
http://alquranonline.co.cc/

Risalah Islam
http://sibin2007.multiply.com/

Koleksi ebook, Aplikasi Handphone
http://assalambook.as.funpic.org/

Koleksi Streaming Radio Dakwah
http://assalambook.as.funpic.org/Streaming_Radio_TV_Islam.m3u

Global Excellent Marketing Sdn.Bhd(GEM) - gem.socialgo.com said...

Global Excellent Marketing Sdn.Bhd (GEM), Perunding Industri Sarang Burung Layang-layang (walet/walit), Pakar Rekabentuk Rumah Burung Layang-layang (Walet/walit.- Swiftlet Farming, Swiftlet Consultant.
http://gemsb.blogspot.com
http://goldenswiftlet.blogspot.com

KURSUS Perusahaan Sarang Burung Walet Emas:-
http://kursusgem.blogspot.com

DIREKTORI / FORUM Perniagaan, Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia:-
http://gem.socialgo.com