Saturday, December 26, 2009

Manfaatkan Teknologi dalam Dakwah

Tak berapa lama lagi tahun 2009 akan meninggalkan kita. Tahun baru Islam telah kita sambut. Hari ini adalah 10 Muharram 1431/27 Disember 2009. Saya membaca HMetro versi online, memang lama dah aku tak beli akhbar cuma baca melalui online sahaja. Aku terjumpa artikel yang menarik, lihak dibawah. Maklumat yang aku dapat drpd SKMM, sekarang ini antara agenda besar kerajaan adalah meluaskan capaian jalur lebar di kawasan pendalaman. Aku bersetuju dengan usaha ini. Para pendakwah seharusnya memanfaatkan peluang ini untuk memastikan mereka boleh terus berkomunikasi dengan para mad'u/sasaran dakwah dimana sahaja menerusi Internet. Mereka yang telah memeluk Islam atau bepotensi untuk memeluk Islam wajar diajar menggunakan teknologi Internet bagi memudahkan mereka mendapat maklumat. Banyak laman web yang bermanfaat yang boleh dikunjungi. Antaranya:
1.http://www.islamalways.com/
2.http://www.islamicplayground.com/Scripts/default.asp
3.www.emel.com/
4.http://www.turntoislam.com/

Rasanya cukup setakat itu dulu, semoga artikel tersebut bermanfaat unutk kita semua.

Internet masuk desa





SALAH satu penyebab kelambatan capaian Internet di luar bandar berpunca daripada keengganan syarikat pembekal Internet melabur berikutan keraguan berkaitan pulangan keuntungan diraih memandangkan permintaan mungkin terhad.

SALAH satu penyebab kelambatan capaian Internet di luar bandar berpunca daripada keengganan syarikat pembekal Internet melabur berikutan keraguan berkaitan pulangan keuntungan diraih memandangkan permintaan mungkin terhad.

Contohnya, jika kampung terbabit hanya mempunyai jumlah penduduk sebanyak 100 hingga 200 orang, syarikat telekomunikasi (telco) mungkin tidak mampu menampung kos pemasangan serta penyelenggaraan prasarana yang tinggi.


Justeru, Ericsson sebagai peneraju dalam teknologi mudah alih rangkaian 2G, 3G dan 4G, yang membekalkan sokongan kepada lebih satu bilion pelanggan, menghasilkan penyelesaian khusus untuk luar bandar.

Penyelesaian yang dianggap menghasilkan keputusan menang-menang untuk pengguna dan pengendali perkhidmatan Internet itu mampu mengurangkan jurang digital antara penduduk bandar dan desa.

Ketika ini, kebanyakan pengendali perkhidmatan Internet menumpukan kawasan bandar untuk memberikan khidmat sambungan kerana ia menghasilkan keuntungan cepat dengan jumlah penduduk yang ramai.

Selain itu, anggapan penduduk luar bandar tidak mampu melanggan perkhidmatan Internet perlu ditolak jauh memandangkan mereka perlu berkongsi kemudahan terbabit yang mampu melonjak kekuatan ekonomi di desa.

Bagi mengatasi masalah terbabit, Ericsson mensasarkan satu usahawan satu desa di setiap kawasan pedalaman di Malaysia menerusi konsep perniagaan istimewa yang dikongsi bersama telco dan pembekal perkhidmatan Internet.

Naib Presiden Strategi Pemasaran dan Pemasaran Ericsson Malaysia, Steven Tai, berkata usahawan yang dihasilkan akan berkongsi keuntungan dengan telco apabila mereka mempromosikan kemudahan Internet kepada penduduk kampung.

"Secara tidak langsung, ia akan membantu ekonomi desa dan meningkatkan kualiti hidup mereka," katanya.

Steven berkata, Ericsson sebagai pembekal teknologi memperkenalkan pendekatan Desa Inovasi Mudah Alih (MIV) yang memberi penyelesaian menyeluruh kepada sistem komunikasi di kawasan luar bandar.

"Ia juga akan memastikan pembekal telekomunikasi menikmati manfaat untuk menjalankan perniagaan di kawasan kampung dalam persekitaran lebih terjamin," katanya.

Katanya, MIV merangkumi penyelesaian sambungan rangkaian termasuk penerima tenaga solar untuk membekalkan tenaga kepada komputer di kawasan pedalaman, perkakasan penghantar isyarat jalur lebar dan Internet.

"MIV membabitkan komponen tidak berkompromi terhadap sambungan Internet, kandungannya, aplikasi dan perkakasan sambil melatih usahawan mengenai model perniagaan yang perlu dikaji," kata Steven.

Beliau menyarankan penyelesaian menyeluruh merangkumi pembekalan tenaga stabil dan pembangunan prasarana Internet kawasan luar bandar termasuk stesen pangkalan.

Syarikat teknologi, Eltek Valere (M) Sdn Bhd menghasilkan peranti yang mampu menyerap cahaya matahari untuk menghasilkan tenaga solar bagi menghidupkan stesen pangkalan, hab rangkaian Ethernet dan modem.

Pengurus Besar Operasi Kejuruteraannya, Wan Nor Asmadi, berkata syarikatnya menghasilkan penyelesaian solar hibrid menerusi HE Solar Charger yang menyerap cahaya bagi menjana tenaga elektrik.

"Komuniti luar bandar kerap mengalami keputusan tenaga yang menjadi masalah utama untuk menghidup prasarana Internet di kampung," katanya.

HE Solar Charger menghasilkan tenaga cukup untuk menghasilkan elektrik pada waktu siang digabungkan dengan bateri yang menyimpannya bagi kegunaan waktu malam.

"Matahari adalah sumber tenaga yang di negara beriklim khatulistiwa dan kita patut memanfaatkannya sebaik mungkin," kata Asmadi.

Sementara itu, Pengurus Penyelesaian Akses Rangkaian Ericsson Asia Tenggara, Moorthi Ramasamy, berkata sambungan Internet di kawasan desa boleh menggunakan stesen pangkalan radio berasaskan protokol Internet (IP).

"Stesen terbabit mampu menyokong kepadatan IP dan capaian rangkaian untuk mengurangkan keupayaan yang diperlukan oleh 'backhaul' secara mendadak iaitu sehingga 80 peratus bagi trafik suara.

"Ini bermakna penjimatan dapat dilakukan apabila backhaul boleh digunakan untuk menghantar data yang boleh dimanfaatkan masyarakat desa," katanya.

Moorthi berkata, stesen terbabit mampu memampatkan data menggunakan teknologi ABIS yang dijana menerusi satelit.

"Satelit akan membekalkan isyarat kepada ABIS yang memproses data dan membahagikannya secara bijak untuk rangkaian seperti GPRS, Edge, 3G dan sebagainya," katanya.

Tambahnya, teknologi pintar ABIS mengelakkan 'tragedi' kekurangan lebar jalur dan mampu berkongsi dengan trafik suara.

"Seperti diketahui bahawa telefon bimbit adalah medium utama rakyat negara ini dan kita perlu menggunakan sebaik mungkin bagi mendapatkan capaian Internet," katanya.

Ericsson berupaya menghasilkan sambungan jalur lebar stabil menggunakan ABIS yang memampatkan data bagi menghasilkan kapasiti terbaik untuk kawasan luar bandar.

Dalam pada itu, Steven memaklumkan langkah terbabit boleh memberikan pengguna di desa mendapatkan telefon bimbit semurah RM150 untuk mengakses Internet walaupun mempunyai kapasiti lebar jalur terhad.

Arkitek Ericsson Malaysia, Wong Siew Wai, pula berpendapat masalah kandungan yang berat untuk telefon bimbit berkapasiti rendah boleh dielakkan melalui platform penghantaran perkhidmatan mudah alih (MSDP).

"MSDP menukar format laman web mengikut kesesuaian sambungan telefon bimbit pengguna," katanya.

Menerusi kerjasama dengan pihak berkenaan, kandungan berat seperti grafik dan aplikasi boleh dikurangkan yang mempercepatkan pelayaran Internet.

Dalam pada itu, Presiden Ericsson Malaysia, Krishnakumar Guda, berkata sambungan Internet boleh dicapai menerusi telefon bimbit yang menjadi peranti utama kepada penduduk di negara ini.


Sumber:http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Wednesday/itMetro/20091223102242/Article/indexv_html



Dakwah tanggungjawap semua umat Islam

Semoga artikel ini membakar semangat kita untuk berdakwah, terutama di bumi dibawah bayu ini.


Emel saluran dakwah Sarah


SARAH Joseph (kiri) menghadiahkan naskhah emel isu Eco-Jihad kepada Putera Charles (kanan).


PADA usia 13 tahun, abang kandungnya telah memeluk Islam. Alasannya mudah, kerana perkahwinan. Pada masa itu, Sarah Joseph, antara penganut kuat fahaman Roman Katolik sangat membenci keputusan abangnya itu, sekali gus menuduhnya sanggup menjual keyakinan hanya kerana seorang wanita.

Tambahan pula, Islam adalah sesuatu yang asing dan sangat menakutkan. Ini kerana pada masa itu beliau sekadar mengetahui sisi negatif Islam menerusi pembacaannya di media massa.

"Hakikatnya, prasangka buruk tentang Islam sukar untuk hilang. Saya tahu perasaan takut itu wujud kerana saya belum tahu Islam yang sebenarnya. Lantas, saya putuskan untuk mencari informasi tentang Islam kerana perasaan ingin tahu yang membuak-buak ketika itu.

"Tak berapa lama selepas itu, saya mengambil keputusan meninggalkan ajaran Katolik. Ia bukan kerana saya tertarik dengan Islam tetapi kecewa dengan aturan paderi besar yang berpusat di Rom.

"Keputusan itu juga tidak bermakna saya memilih Islam. Waktu itu saya "kosong". Saya masih berusaha mencari Tuhan. Dalam pencarian itulah, Islam hadir dalam hati ini. Islam menjawab semua pertanyaan saya, terutama tentang konsep Triniti. Seperkara lagi, al-Quran tidak mengalami perubahan sama sekali, berbeza dengan Injil," akui Sarah yang akhirnya mengucap dua kalimah syahadah pada usia 16 tahun.

Kata Sarah lagi, ibadah solat turut menjadi faktor kepada pengislaman beliau. Acap kali melihat perbuatan duduk antara dua sujud serta menundukkan kepala ke sejadah, saat itulah terserlah dan terbuktinya kepatuhan seorang hamba kepada Penciptanya.

Sarah mengakui pada peringkat awal, agak sukar baginya untuk merealisasikan Islam di dalam diri dan kehidupan. Terutama dalam usaha menjelmakan ajaran Islam ke dalam keluarga dan lingkungan sosial.

"Ibu bapa saya tidak bersetuju dengan rancangan saya untuk masuk Islam. Malah penolakan keras mereka semakin terserlah bila saya membuat pilihan mengenakan jilbab (bertudung kepala).

"Saya faham keluarga menentang keras kerana takut saya menjadi seorang yang lain. Saya tidak salahkan mereka, kerana fahaman mereka yang liberal. Boleh dikatakan proses penerimaan itu mengambil masa bertahun lamanya. Alhamdulillah, kini mereka sangat bahagia dan mereka senang dengan jalan hidup yang saya pilih dan ternyata ia pilihan yang betul dan benar," jelas Sarah sentiasa berdoa agar ibu bapanya juga menerima cahaya Islam.

Wanita kelahiran kota London itu menempuh pintu lain dalam menterjemahkan Islam untuk dunia Barat. Lantas, Sarah, 37 tahun, telah menerbitkan majalah emel, sebuah majalah khas yang mengupas gaya hidup Muslim dengan sasaran bukan Islam.

Majalah ini pertama kali diterbitkan pada 2003 dan hanya dijual di kedai-kedai buku Islam. Namun lama-kelamaan, ia telah berjaya menarik pembaca bukan Islam sehinggalah bermula September 2005, edarannya mula diperluaskan. Kini emel beroperasi di Whitechapel, timur London, memiliki edaran di 30 buah negara. Ia juga boleh diakses di Internet (www.emelmagazine.com)

Dalam sebuah wawancara dengan akhbar harian The Guardian terbitan di London, wartawan produktif ini ada menjangkakan bahawa Islam mempunyai peranan besar dalam menyelesaikan permasalahan dunia pada masa hadapan. Malah, beliau juga banyak menekankan bagaimana seharusnya seorang Muslim yang bermukim di negara Barat berperilaku dan ia tidak mustahil direalisasikan sungguhpun imej Islam sering dicalar dengan pelbagai kecaman dan tohmahan yang negatif.

menjelaskan Islam

"Saya rasa Muslim di Barat memiliki tanggungjawab untuk menjelaskan Islam pada kalangan Barat. Saya melihat Islam mempunyai keupayaan memberikan yang terbaik. Syaratnya, mereka harus terlebih dahulu melihat Islam sebagai sebahagian daripada penyelesaian dan bukan sebahagian daripada masalah yang harus dijauhi.

"Islamophobia dan anggapan Islam agama keganasan adalah satu fenomena yang sedang menular di dalam masyarakat Barat, tetapi kita sedang mencari jalan untuk membetulkannya. Menerusi emel yang menampilkan gaya hidup Islam merangkumi fesyen, hiasan dalaman, kewangan, keusahawanan, kesihatan, makanan hingga kisah kemasyarakatan, hobi dan penemuan ilmuwan Islam di masa lampau, diharap Islam lebih difahami.

"Kami ingin tampilkan sesuatu yang lain. Hal-hal normal yang berlaku dalam Islam, yang tak banyak diketengahkan, cuba ditonjolkan. Ia supaya bukan Islam jelas bagaimana agama Islam itu sebagai satu cara hidup. Kami menawarkan jendela masuk ke komuniti Islam, jauh daripada sekadar ungkapan-ungkapan berbau klise," kata Sarah yang pernah mendapat undangan mantan Perdana Menteri Britain, Tony Blair.

Pun begitu, Sarah menyimpan sedikit kerisauan apabila melihat kerakusan beberapa media yang sewenang-wenangnya menokok-tambah berita-berita tentang Islam.

"Jika orang ramai dimomokkan dengan kisah-kisah tidak benar tentang Islam, lambat laun ia akan memburukkan lagi imej Islam yang sudah sedia dilabel negatif, sekali gus menimbulkan ketakutan bukan Islam untuk mengenali Islam. Maka ini tidak sihat bagi masyarakat kami," kata beliau.

Akui Sarah lagi, perilaku segelintir Muslim yang tidak Islamik, juga tidak membantu merubah imej Islam di Barat. Satu keji selidik yang dibuat pada 2002, mendapati 70 peratus masyarakat Britain tidak mengetahui apa-apa, bahkan tidak peduli sama sekali apa itu Islam. Mereka fahami Islam hanya berdasarkan informasi daripada media sahaja. Sayangnya, media pula tidak menunjukkan Islam atau memberi gambaran Islam yang sebenar.

Oleh itu, saran Sarah, adalah terletak di bahu setiap Muslim di Britain untuk bersikap proaktif dalam mempamerkan perkara-perkara positif dalam Islam. Malah beliau berkeyakinan padu bahawa Allah SWT telah menciptakan dunia ini, jadi, di Barat juga adalah sesuai untuk seorang Muslim mempraktikkan kepercayaannya.


Sumber:http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1224&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm

Pengislaman 5 sekeluarga

Pada 26/12/2009 aku mendapat berita bahawa sahabat aku diminta oleh seorang sahabat yang berada di KL supaya membantu unutk mengislamkan 5 sekeluarga di Tamparuli. Aku merasa terpanggil untuk bersama-sama dengan beliau dan seorang lagi sahabat. Inilah sumbangan kecil yang boleh aku berikan. Pada jam 10am kami memulakan perjalanan drpd KK dengan menaiki kenderaan Navara sahabat kami. singgah sebentar di Tuaran untuk minum pagi kemudian dalam jam 10.45am kami terus ke lokasi tempat pengislaman akan dibuat. Boleh tahan juga jalan unutk kesana, alhamdulillah kami menukar hasrat menggunakan saga kepada navara, kalau tidak sukar juga kami nak melalui jalan dikampung tersebut.

Selesai upacara pengislaman dan menikmati jamuan yang disediakan oleh saudara kepada saudara-saudara baru yang baru sahaja memeluk Islam itu kami pun meminta diri untuk pulang.
Aku berharap mereka akan istiqamah dengan Islam dan mempelajari Islam. Kami akan berusaha membantu membangunkan rohani dan jasmani saudara-saudara baru di Kg tersebut.


Sekian dulu

Monday, November 09, 2009

Aduhai Bingung

Sejak PRU ke-12 nampaknya UMNO Bn berada dalam keadaan defensif dan dilanda pelbagai masalah. Kini dengan PM baru mereka mengorak langkah unutk menjadikan parti mereka terus relevan. Sejarah dan realiti membuktikan bahawa banyak parti-parti yg lama memerintah telah tumpang. Terkini baca berita ini:

Selasa, September 01, 2009
Parti Pemerintah Tumbang
TOKYO: Parti Demokratik Jepun (DPJ) mencatat sejarah apabila mencatat kemenangan besar dalam pilihan raya umum semalam, menyingkirkan parti Demokratik Jepun (LDP) yang sudah memerintah selama hampir 54 tahun.

DPJ dijangka memenangi lebih 300 kerusi daripada 480 kerusi dewan rendah Parlimen yang dipertandingkan, menurut tinjauan undi oleh semua stesen televisyen utama negara itu.

Sumber:http://biaqpila.blogspot.com/2009/09/parti-pemerintah-tumbang.html

Jadi UMNO dan BN juga tidak mustahil akan menerima padah yang sama tetapi dengan syarat pembangkang membuat homework mereka bukannya berbalah sesama sendiri baik PKR , DAP dan lebih-lebih lagi PAS. Kalau pemimpin asyik mendedahkan rahsia yang tak sepatutnya didedahkan kepada umum ianya akan menyebabkan rakyat benci. Jangan bagi peluru kepada musuh untuk tembak. PR perlu diperkukuhkan dengan program yg menguntungkan rakyat, jangan ulangi kesilapan UMNO BN. Itu sahaja drpd aku ingatan aku kepada pemimpin2 PR.

Saturday, August 29, 2009

Ramadhan Mubarak

Saya merasa amat bersyukur kepada Allah SWT kerana dipanjangkan umur sehingga dapat menyambut bulan yang sangat mulia pada tahun hijrah 1430 ini. Tanpa disedari kita sudah berada di hari ke 9 iaitu 9 Ramadhan 1430. Saya bertekad untuk meningkatkan amal sebanyak mungkin dan bersama-sama mendidik keluarga untuk melakukan perkara yang sama kerana tidak pasti sama ada kita akan bertemu dengan Ramadhan pada tahun akan datang. Beberapa hari sebelum menyambut Ramdhan,saya menerima sms drpd kampung mengatakan bahawa seorang saudara saya(Pak Ndah Mi) telah kembali ke rahmatullah pada usia 39 tahun kerana serangan angin ahmar.

Begitulah kehidupan ini, kita tidak tahu bila kita akan mati, jadi wajarlah kita meperbanyakkan amalan sebagai bekal untuk dibawa bertemu Illahi. Alhamdulillah pada pagi ini sempat saya sekeluarga bersolat subuh di masjid berdekatan kediaman kami, saya ingin berkongsi sedikit isi kuliah subuh yan disampai oleh Ust A Rahman, beliau memulakan kuliah dengan mengajak para jemaah merenung usaha barat untuk menjahanamkan Islam, sambil merujuk kepada sepotong ayat quran yang bermaksud Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. (QS. 2:120) dan satu artikel yang bertajuk The clash of Civilization, yang secara jelas mengatakan bahawa selepas kejatuhan komunis maka pertembungan seterusnya ialah pertembungan diantara Barat dan Islam. Belia mengingatkan jemaah supaya tidak tertipu dengan permainan barat yang menggunakan agama kristian sebagai usaha untuk merosakkan Islam, perkara ini tidak mustahil kerana barat telah merosakan agama Kristian dengan tokok tambah bagi memastikan tradisi dan budaya mereka terpelihara. Mereka tidak begitu peduli tentang agama tetapi yang penting begi mereka ialah tradisi dan budaya mereka terjaga, apa yang nak jadi kpd agama tidak mereka peduli. Agama yang mereka anuti dijadikan sebagai alat untuk mengajak rakyat mereka atas nama agama kerana apa-apa yang disandarkan kpd agama tidak akan ditentang. Perkara ini membawa kepada berlakunya perang salib. Beliau memetik drpd buku Tulisan Prof Dr Syed Naquib Al Atas yg bertajuk Risalah untuk kaum muslimin.

Sekarang umat Islam disibukkn dgn pertentangan dengan agama terutama agama Kristian, menyebabkan umat Islam lupa pertentangan dengan barat, dimana akhir barat menyerang secara diam. Beberapa perkara utama dikaitkan beliau behubung ajaran nabi Isa.

Nabi Isa datang untuk 2 perkara, berdasarkan surah Al Saff
1. Membenarkan Taurat
2. Menyatakan bahawa akan turun seorang Nabi bernama Ahmad
Nabi Isa diturunkan kpd kaum bani Israil di Baitul Lahem Palestine yg kini dijajah oleh Yahudi. Barat telah menjadika agama Kristian sebagai agama rasmi mereka dan mengubah tempat suci ke Vatican di Rom, sedangkan Rom tiada kaitan langsung dengan sejarah ajaran nabi Isa. Pernah dalam satu dailog anatara pengikut Kristian dan pengikut mereka, ada yang bertanya, kenapa kita ikut Jesus yg diturunkan kpd bani Israil. Perlu diingat bahawa Nabi Isa tidak membawa ajara baru dan tidak juga dinamakan kristian, barat telah merosakkan ajaran nabi Isa untuk kepentingan mereka.

Jadi kita sebagai umat Islam mesti menjalankan tanggunjawap kita iaitu menyampaikan dakwah kepada sesiapa shj kerana kita mesti yakin hanya Islam shj agama yg benar dan ianya ada bukti iaitu Al Quran.

Wassalam

Friday, May 29, 2009

1 Malaysia, Rakyat didahulukan pencapaian diutamkan

Banyak hari aku tak dpt nak update blog ni, mcm2 peristiwa berlaku. Perak melihat MB haram dihalalkan(keputusan mahkamah tak nak sentuh) nanti depa dakwa hina mahkamah pulak tapi sama-sama tau la kan. Pakar-pakar undang telah menyatakan pandangan masing. Bagi aku bubar DUN adalah terbaik. Penanti pulak pilihanraya, BN tak nak bertanding kononnya tak mau terjebak dengan permainan politik PKR(takut kalah cakap shj lah, tak payah berdolak dalih) KJ kata protes. Dengan kuasa Allah kerusi Manek Urai pulak kosong dan BN nak bertanding pulak doh. Khabar2nya PRU13 akan dibuat 1 atau 2 tahun daripada sekarang. Tu yg Tok Jib dok bina imej. Bagi aku tema yg diperkenalkan oleh Najib sangat lemah berbanding PM2 lain sebelum ni. Retorik shj. Aku rasa tema dia Wang Malaysia, Rakyat di Didodoikan, Perut diutamakan

Sebelum akhir aku nak paste artikel drpd UM yg berkait dengan teknologi.
MIMOS Berhad (Mimos) berjaya menggondol tiga Anugerah Tanda Reka Bentuk Barangan Malaysia 2008 di bawah kategori media dan elektronik rumah dengan inisiatif kerajaan di bawah Majlis Reka Bentuk Malaysia (MRM) .

Anugerah itu diperkenalkan bertujuan mengiktiraf kualiti dan reka bentuk terbaik produk yang dibangunkan oleh syarikat tempatan.

Ia juga bertujuan mempromosikan produk rekaan tempatan bagi rekaan terbaik dan kualiti terbaik dan MIMOS memenangi melalui tiga jenis teknologi yang diciptanya iaitu pengumpul data pertanian, router MIMOS WiWi tanpa wayar dan Jen-ii.

"Kami berbangga dengan kemajuan teknologi kami yang telah diiktiraf kerana kualiti dan inovasi.

"Anugerah berkenaan mampu dijadikan sebagai komitmen bagi memastikan Mimos menjadi pusat penyelidikan tambahan dalam teknologi di masa akan datang," kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Mimos, Datuk Abdul Wahab Abdullah.

Maklumat mengenai tiga jenis teknologi itu ialah:

l Pengumpul Data Pertanian yang direka oleh Jurutera Mimos (Reka bentuk Industri), Nuzairi Yasin merupakan penderia Sistem Mekanikal Mikro Elektro (MEMS) yang digunakan untuk mengesan komposisi dan keadaan tanah.

Berbentuk bujur dengan permukaan badan yang terang dan mudah dibawa menjadikannya mudah digunakan pada tapak pertanian.

l Router tanpa wayar MIMOS WiWi direka oleh jurutera MIMOS (Reka bentuk Industri), Saharudin Busri.

Ia merupakan teknologi hibrid WiMAX dan WiFi yang mempunyai rekaan rangkaian tanpa wayar kapasiti tinggi (WMN) menggunakan teknologi WiMAX.

Router tanpa wayar MIMOS WiWi menampilkan reka bentuk ringkas dengan radius sudut, mudah dipasang, kalis air, menjimatkan kos dan mesra alam.

Jen-ii (Jendela Informasi Internet) direka oleh jurutera Mimos (Reka bentuk Industri), Saharudin Busri merupakan peralatan bagi membantu celik ICT bagi masyarakat luar bandar dan merapatkan ruang digital.

Direka dengan teknologi komunikasi terkini bagi semua peringkat usia, Jen-ii boleh dikatakan sebuah kotak yang boleh disambungkan kepada televisyen yang menawarkan sambungan Internet dan akses kepada kandungan yang ada di dalamnya.

Ini merupakan tahun kedua Mimos memenangi Anugerah Reka Bentuk Barangan Malaysia.

Tahun lalu, iDOLA telah diiktiraf kerana reka bentuk dan kualiti juga di bawah kategori media dan produk elektronik rumah.

iDOLA merupakan komputer peribadi mampu milik yang direka bagi menjadikan pengkomputeran dan maklumat mudah diperolehi oleh pengguna.

Dalam 12 tahun Anugerah Tanda Reka bentuk Malaysia mengiktiraf usaha sektor industri dalam penyelidikan dan pembangunan produk baru ke arah menjadikan negara sebagai salah satu penyumbang dalam pembangunan teknologi dunia.

Sumber:http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0521&pub=Utusan_Malaysia&sec=Megabait&pg=me_02.htm

Friday, May 22, 2009

Mat Rempit?

Dalam perjalanan ke tempat kerja aku mendengar Radio Ikim, topik perbincangan Mat Rempit Masyarakat Tersepit, antara yang dijemput, Pendakwah, Pegawai Polis dan bekas mat rempit. Isu Mat Rempit tiba-tiba menjadi hangat, bagi aku zaman Kerajaan B-End ini memang macam-macam gejala sosial yang berlaku, masihkah kita ingat, bohsia, bohjan dan lain-lain lagi. Apa sudah jadi? Adakah semua masalah sosial tersebut selesai. Jawaplah sendiri. Timbul macam-macam idea pemimpin, PLKN lah lepas tu macam-macam berlaku jurulatih rogol pelatih. Bila ulama bersuara sikit, ulama dikecam kononnya tak beri kerjasama, masa nak rekabentuk kursus tak jemput pun ulama. Cukup setakat itu dulu mukadimmah.Dalam diskusi tersebut bebrapa soalan ditanay kpd bekas mat rempit:

Apa pandangan sdr tentang Gajala ini?
Antara kandungan jawapan beliau ialah, Mat Rempi hanyalah satu drpd masalah, kalau kerajaan buang mat rempit tak selsai juga, mat rempit satu entiti, masalah sosial tu pelbagai, dadah, alkohol, zina/seks bebas dan hidu gam da banyak lagi. Jadi kerajaan kena lihat kpd permasalahan sosial. Kementerian Belia dan Sukan tetapi fokus hanya kpd sukan. Pada zaman beliau ada litar Bt3 yg boleh mereka berlumba sekarang sudah ditutup. Beliau juga mencadangkan aktiviti seperti konvoi bermotor dan singgah dilokasi tertentu ynag membolehkan khidmat masyarakat dibuat oleh mat rempit.

Bagaiman beliau berubah,

Dia menceritakan bahawa pada satu mlm, beliau ingin keluar utk menonton bolasepak, oleh kerana hujan dia keluar dengan kereta. Sewaktu dalam perjalanan balik, dia terdengar Radio Ikim, sekitar jam 12-1 pagi yg menyiarkan zikir dan bacaan quran, dia menjadi tak tentu arah dan merasakan bahawa inilah yg dicari selama ini. Mulai malam itu dia tidak terlepas drpd mendengar siaran radio Ikim pd waktu tersebut akhirnya dengan hidayah Allah beliau berubah. Elemen agama sangat penting, iaitu elemen yang membawa insan kerdil kepada Allah.

Monday, May 11, 2009

Mcm mana nak Kaya?

Video 2 Cikgu Roshidi, cuba nak upload video ke-2 tapi asyik sangkut shj, jadi ke sini lah dulu, blog sifu http://biznetmillionaire.blogspot.com/

Nak Kaya, Macam Mana?

Aku baru terima sms drpd adik aku kat KL, kawe dia bagi talk Uptrend di Wisma SESB, jaid aku mmg dah join bwh adik aku yang kat Jjohor, 2006 dulu tapi movement aku slow, depa dah pakai Merc 240 dan BMW. aku ada ler viva dgn Odyssey. Not bad la. Apa pun aku tumpang gembira dengan kejayaan depa. Walaupun penat tapi memikirkan peluang mendengar drpd seorang yg dah berjaya aku dan isteri berviva ke sana. byk yang kami dpt, Tq cikgu Roshidi. video

Syukur, Kebenaran Terserlah Jua


Sedang bermeeting, aku terima sms IR Dato Seri Hj Nizar adalah MB yang sah, lantas aku mengucapkan Alhamdulillah. Terlintas dihati, aku nak sujud syukur lepas ni waktu solat asar. Lepas itu terbaca pesanan TUkGuru jangan terlalu gembira sebaliknya berpuasa dan sujuf syukur.

Nizar MB Perak, permohonan tangguh keputusan oleh Zambry ditolak
Harakahdaily | Foto Nasir Sudin
Mon | May 11, 09 | 4:10:57 pm MYT

KUALA LUMPUR, 11 Mei (Hrkh) - Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin ialah Menteri Besar Perak yang sah.





ImageKeputusan yang dinanti-nantikan dengan penuh debaran oleh seluruh rakyat Malaysia diumumkan Hakim Abdul Aziz Abd Rahim.

Menurut Abdul Aziz, Menteri Besar hanya boleh dipecat melalui undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri dan beliau merujuk keputusan mahkamah terhadap kes Dato' Stephen Kalong Ningkan.

Sementara itu permohonan peguam Zambry untuk menangguhkan keputusan tersebut bagi mengemukakan rayuan ditolak mahkamah.

Hakim Abdul Aziz dalam penghakiman yang dibacakan mulai jam 2.30 petang dan Imageberakhir pada jam 2.50 petang tadi berpendapat, Sultan Perak sepatutnya menitahkan Dewan Undangan Negeri Perak bersidang bagi mengemukakan undi tidak percaya kepada Nizar selaku Menteri Besar.

Sambil merujuk kepada kes duluan (precedent) membabitkan Ketua Menteri Sarawak, Dato' Stephen Kalong Ningkan pada 1966, beliau berpendapat Menteri Besar baru tidak wajar dilantik selagi Menteri Besar sedia ada belum meletakkan jawatan.

Beliau juga berpuashati bahawa Nizar tidak pernah melepaskan jawatannya sebagai Menteri Besar Perak yang sah seperti didakwa para peguam Zambry.

Para peguam Nizar dalam penghujahan mereka sebelum ini menegaskan bahawa jika Nizar diisytiharkan sebagai Menteri Besar yang sah, beliau akan mendapatkan Imageperkenan Sultan Perak untuk membubarkan Dun Perak bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan.

Pakatan Rakyat dan BN kini masing-masing mempunyai 28 kerusi di Dun Perak.

Pada Pilihan Raya Umum ke-12 Mac 2008, PAS, DAP dan KeADILan yang kemudiannya membentuk Pakatan Rakyat memenangi 31 daripada 59 kerusi Dun Perak.

Bagaimanapun tiga Adun Pakatan Rakyat pada 4 Februari lalu telah mengisytiharkan diri sebagai calon Bebas dan menyokong BN selepas hilang secara misteri selama lima hari.

Nizar ketika ditemui pemberita berkata akan segera memohon menghadap Sultan Perak bagi memohon perkenan membubarkan Dun Perak dan membuka laluan kepada Imagepilihan raya negeri bagi mendapatkan mandat baru rakyat.

Nizar memfailkan kesnya 13 Februari lalu supaya mahkamah mengisytiharkan beliau sebagai Menteri Besar yang sah.

Beliau dilantik Menteri Besar pada 17 Mac 2008.

Bagaimanapun ekoran tindakan khianat tiga Adun Pakatan Rakyat itu, BN yang mendakwa mendapat majoriti di Dun Perak telah menghadap Sultan bagi membentuk kerajaan negeri.

Tidak memperkenankan permohonan Nizar untuk membubarkan Dun, Sultan Azlan ImageShah telah berkenan melantik Zambry sebagai Menteri Besar yang baru pada 6 Februari lalu.

Nizar dalam afidavitnya berkata, beliau masih Menteri Besar atas alasan tidak ada sebarang undi tidak percaya dibuat terhadapnya dalam Dun dan beliau juga tidak meletak jawatan.

Zambry diwakili peguam Datuk Cecil Abraham, Sunil Abraham dan Farah Shuhadah Razali. Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail bertindak sebagai pencelah.

Nizar diwakili Sulaiman Abdullah, Mohamed Hanipa Maidin dan beberapa peguam kanan.-

Saturday, May 09, 2009

Kesan Makan kepada Kesihatan Anda


Sambil merayau dalam internet sambil membaca berita-berita dalam dan luar negara saya ke Harian Metro lalu ternampak tajuk kesihatan, bila diklik nampak bagus artikel ini jadi saya ambil untuk dmasukkan dalam blog ini. Saya memang suka tentang maklumat mengenai permakanan, Sabda junjungan Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: “Dua nikmat agung yang diabaikan kebanyakan orang ialah kesihatan dan masa lapang.” (Hadis riwayat Imam Bukhari, Tirmidzi dan Ibn Majah)
Mari bersama bermuhasabah tentang sebahagian nikmat kehidupan yang kita kecapi selama ini. Sepertimana saranan Nabi yang mengingatkan kita iaitu, Ingatlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit, hidup sebelum mati.[http://mypqs.blogspot.com/2009/04/jangan-abaikan-kualti-sihat-dan-waktu.html}

Artikel HMetro
Sedap atau sihat



“BERALIHLAH daripada makanan sedap kepada makanan sihat. Kebanyakan makanan sedap boleh menjadi makanan sihat jika kena caranya iaitu bermula daripada pemilihan bahan, penyediaan, kaedah memasak dan makan. Makanan harian sebenarnya boleh menjadi ubat atau pelindung daripada pelbagai penyakit.

“Banyak individu dan keluarga menderita kerana penyakit. Malah yang menyedihkan ialah, semakin ramai golongan muda menghidap penyakit kronik seperti obesiti, kencing manis, tekanan darah tinggi dan sesetengah jenis kanser, sedangkan ia boleh dicegah melalui penjagaan pemakanan harian,” kata aktivis kesihatan sosial yang juga Pegawai Penyelidikan Pusat Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM), Dr Lim Hin Fui.

Kajian membuktikan banyak penyakit hari ini disebabkan gaya hidup dan tabiat pemakanan tidak sihat. Dianggarkan 15 hingga 25 peratus rakyat Malaysia mungkin mendapat kanser dan setiap jam kira-kira enam orang diserang angin ahmar atau strok.

Lebih 50 peratus golongan dewasa berumur 40 tahun ke atas menghidapi sekurang-kurangnya satu penyakit dan antara penyakit kronik paling lazim ialah kencing manis dan tekanan darah tinggi.





Meskipun jumlah pesakit kronik bertambah setiap tahun, ia belum dapat menimbulkan kesedaran masyarakat untuk berubah kerana ramai menganggap penyakit berbahaya itu hanya berlaku kepada orang lain dan tidak akan menimpa mereka.

Bahkan kita juga bangga dengan budaya menjamu yang semakin kukuh dalam masyarakat kita. Dalam sebarang aktiviti, termasuk perjumpaan mahu pun mesyuarat kecil, pasti dilengkapi dengan makanan; sekurang-kurangnya teh tarik serta kuih muih walaupun ia diadakan sejurus selepas waktu makan tengah hari.

Menurut Dr Lim, makanan mempunyai dua ciri iaitu positif (menyihatkan badan dan memulihkan penyakit) atau negatif (menyebabkan penyakit).

Sama ada membawa faedah atau padah, jangan salahkan makanan kerana kuasa memilih ada di tangan kita dan kita yang bertanggungjawab terhadap tahap kesihatan diri.

Kegemukan adalah hasil pertama daripada amalan pemakanan tidak sihat yang menjadi pencetus kepada pelbagai masalah kesihatan lain kerana mengandungi banyak toksik.

Beliau berpendapat, makanan tidak sihat ini mengandungi banyak bahan toksik yang akhirnya merosakkan badan dengan mengakibatkan masalah obesiti, kencing manis, tekanan darah tinggi, angin ahmar, sakit jantung, kanser dan lemah tulang.

Katanya, penyakit tidak menyerang mendadak tetapi datang perlahan-lahan dalam tiga peringkat iaitu badan menjadi kurang selesa, mengalami gangguan pada bahagian tertentu dan akhirnya menyebabkan masalah pada seluruh badan hinggalah ia disahkan doktor.

Kira-kira 90 peratus masalah kesihatan berpunca daripada makanan yang mengakibatkan sistem pertahanan badan menjadi lemah.

Badan kita membabitkan kira-kira 60 trilion sel kecil termasuk sel darah, lemak, otot dan kulit. Pengumpulan toksik menyebabkan sel ‘demam’ dan akhirnya berlaku pelbagai masalah kesihatan.

Antara sumber bahan toksik ini ialah:

# Makanan berasid

# Terlalu banyak mengambil ubat moden

# Terlalu banyak lemak

# Kolesterol

# Pencemaran alam sekitar

“Apabila ditimpa penyakit, orang berbeza pendapat. Ada yang menganggap ia disebabkan faktor cuaca atau genetik, daya ketahanan badan yang lemah, tekanan, konflik, kurang bersenam, tidak cukup tidur dan rehat atau pencemaran alam sekitar. Bahkan ada yang menerimanya sebagai takdir, sedangkan kita boleh berusaha mengurangkan risiko mendapat penyakit.

“Banyak jenis makanan boleh dikaitkan dengan penyakit, umpamanya makanan berlemak dan kolesterol tinggi menyebabkan penyakit jantung dan strok, manakala makanan mengandungi banyak garam boleh merangsang kenaikan tekanan darah yang akhirnya membawa kepada pelbagai masalah lain,” katanya ketika menyampaikan ceramah sempena sambutan Bulan Kesihatan anjuran FRIM.



Formula untuk sihat

Untuk menjadi sihat, Dr Lim menyarankan enam panduan iaitu:

# Bertukar kepada jenis makanan yang menyihatkan

# Buat perubahan secara perlahan-lahan; satu persatu

# Fahami kesan detoksifikasi (penyingkiran toksik dari badan)

# Laksanakan amalan pemakanan yang baru ini dengan yakin

# Mulakan bersenam

# Kuatkan pegangan rohani (keagamaan)

Untuk sihat, pemakanan kita harus mengandungi 80 peratus makanan bersifat alkali dan 20 peratus lagi makanan bersifat asid bagi meningkatkan daya ketahanan badan. Namun apa yang berlaku kini adalah sebaliknya iaitu 80 peratus makanan bersifat asid dan hanya 20 peratus makanan beralkali.

“Semua makanan yang dihadam dipecahkan kepada partikel kecil yang boleh bersifat asid, alkali atau neutral. Ia bergantung kepada kandungan galian di dalam makanan berkenaan.

“Individu yang mengambil banyak makanan bersifat asid lebih mudah jatuh sakit berbanding individu yang melebihkan makanan beralkali,” katanya.

Komposisi makanan yang disarankan ialah 60 peratus sayur-sayuran, 20 peratus buah-buahan, 10 peratus sumber karbohidrat dan 10 peratus lagi protein (lebih baik jika protein tumbuh-tumbuhan).

Walaupun tahu sayur dan buah itu penting, pengambilan serat harian kebanyakan rakyat Malaysia sekitar lima gram sehari. Komposisi ini membolehkan kita mencapai saranan pengambilan serat harian oleh sebanyak 20 gram sehari.



Makanan yang dianggap beralkali:

# Sayur-sayuran segar

# Buah-buahan segar

# Bijirin (milet)

# Kekacang dan produk kekacang

# Jus buah segar



Makanan yang dianggap berasid:

# Bijirin (beras perang, beras putih, gandum, oat)

# Daging

# Makanan laut

# Ayam

# Telur

# Sayur-sayuran dan buah-buahan awet

# Makanan dihasilkan daripada karbohidrat (roti, mi, biskut)

# Makanan yang banyak menggunakan gula putih (ais krim, coklat, makanan dalam tin, sos)

# Minuman contohnya susu diproses, dadih, kopi, minuman ringan dan berkarbonat

# Susu dan produk tenusu

# Bahan masak (bawang merah dan putih, halia, minyak haiwan dan lada)



Perubatan semula jadi

Bapa pakar perubatan moden, Hippocrates pernah berkata ‘makanan sihat adalah ubat paling baik’. Bagi Dr Lim, kata-kata ini terbukti apabila bapa mentuanya kini disahkan sembuh daripada kanser prostat selepas mereka sekeluarga mengubah corak pemakanan dengan melebihkan makanan beralkali dan mengurangkan semua jenis makanan mengandungi banyak bahan toksik.

Mereka sekeluarga juga lebih berhati-hati ketika memilih sayur di pasar. Pilihan mereka ialah sayur organik kerana kebanyakan sayur yang dijual di pasar menggunakan baja kimia dan racun serangga bagi memastikan ia kelihatan cantik dan bebas daripada dimakan serangga atau ulat.

Katanya, dua bahan ini boleh menambah beban pada badan, terutama hati yang berfungsi sebagai penapis bahan toksik.

Memahami kesan negatif daripada makanan yang dikelaskan sebagai berasid, Dr Lim berkata, secara perlahan-lahan mereka mengeluarkan daging, ayam, telur, makanan dalam tin dan semua makanan sejuk beku berproses daripada menu harian.

Ia digantikan dengan sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Dia sekeluarga juga memilih beras perang yang terbukti kaya khasiat dan ada banyak kelebihan berbanding beras putih.

“Menjaga makanan saja tidak cukup kerana perubatan semula jadi memerlukan pendekatan menyeluruh atau holistik yang membabitkan pembersihan badan, ketenangan minda dan rohani.

“Biasanya pendekatan holistik diambil apabila ubat moden tidak lagi berkesan atau tidak mahu mendapat kesan sampingan ubat moden. Namun kebanyakan orang menggabungkan rawatan moden dan tradisional.

“Pendekatan agama seperti bersembahyang juga penting untuk menenangkan fikiran dan jiwa. Ia secara tidak langsung mengurangkan tekanan dan meningkatkan tahap kesihatan seseorang,” katanya.



Kenali kesan detoksifikasi

Selepas tempoh tertentu mengamalkan pemakanan sihat, anda mungkin mengalami kesan detoksifikasi iaitu pengeluaran toksik dari badan. Namun jangan panik kerana ia bukan tanda penyakit, sebaliknya permulaan kepada kesihatan lebih baik.

Detoksifikasi boleh dilakukan dengan mengamalkan pemakanan sihat, minum teh hijau atau herba atau menggunakan kaedah penyingkiran toksik lain.

Menurutnya, kesan dialami mereka sekeluarga termasuk demam, hidung berair, batuk, sembap, perut terasa senak, sakit kepala (sedikit), najis menjadi cair dan badan menyingkirkan banyak lendir atau mukus.

Namun dalam tempoh ini anda tidak digalakkan mengambil ubat moden kerana ubat moden menghentikan proses detoksifikasi.

Sebagai permulaan untuk menyingkir toksik dari badan ialah meminum jus buah atau sayur (bersama seratnya) yang disediakan sendiri di rumah.



Permulaan pemakanan sihat

Dr Lim berkata, pemakanan sihat boleh dilakukan secara perlahan-lahan dan berperingkat. Antara perubahan mudah yang boleh dilakukan ialah:

# Makan beras perang menggantikan beras putih. Bukan semua orang boleh menerima rasa beras perang. Jadi, anda boleh memasukkan sedikit (segenggam) beras perang ke dalam beras putih. Tambah kuantiti beras perang selepas satu tempoh tertentu. Kaedah ini bertujuan membiasakan lidah anda sekeluarga dengan rasa beras perang.

# Ganti roti putih dengan roti gandum mil penuh (berserat)

# Guna garam laut untuk menggantikan garam putih

# Guna gula perang, madu atau molases bagi menggantikan gula putih. Gula putih dikatakan antara penyebab utama yang boleh melemahkan daya ketahanan badan.

# Elak penggunaan monosodium glutamat (MSG)

# Kurangkan penggunaan sos soya dan sebarang sos lain kerana ia mengandungi banyak garam

# Kurangkan pengambilan daging, ayam dan telur; lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Ini kerana ayam dan daging mengandungi terlalu banyak protein dan lemak. Ayam pula mengandungi banyak antibiotik dan hormon pembesaran supaya anak ayam yang diternak boleh dipasarkan dalam tempoh 32 hari saja!

# Hentikan mengambil makanan yang mempunyai pewarna dan perasa tiruan

“Orang Melayu sangat beruntung kerana secara tradisionalnya mereka mengambil banyak ulam. Ulam sangat baik kerana ia bukan saja kaya vitamin dan mineral (kalsium, fosforus, zat besi dan kalium) tetapi ia juga mengandungi antioksidan untuk melawan kesan radikal bebas yang merosakkan sel.

“Antara ulam yang kaya antioksidan ialah pegaga, selom dan ulam raja yang murah dan mudah diperoleh. Ia juga mengandungi enzim untuk menyihatkan sel.

“Selain itu banyak jenis sayur-sayuran kampung dan herba yang boleh membantu meningkatkan kesihatan seperti misai kucing, bunga kantan, daun kari, gajus dan jantung pisang.

“Amalan ini menjadikan kami sekeluarga jarang sakit dan tanpa disedari, berat badan kami turun perlahan-lahan tanpa perlu berdiet atau mengambil ubat. Lebih penting, ayah mentua saya sembuh walaupun tidak menjalani rawatan kemoterapi,” katanya.



Cari langkah pertama

Kita tidak perlu menjadi vegetarian, sebaliknya lakukan apa yang anda mampu untuk meningkatkan kesihatan. Anda masih boleh mengambil makanan kegemaran tetapi kurangkan kuantitinya dan lebihkan sayur dan buah. Selain itu ambil langkah pertama yang sesuai dengan anda seperti:

# Minum jus buah atau sayur sekurang-kurangnya segelas sehari. Sebaiknya sediakan jus tanpa gula, jika mahu masukkan gula perang atau madu

# Guna beras perang (campurkan segenggam beras perang setiap kali anda masak nasi. Ini untuk membiasakan lidah menerima rasa beras perang sebelum beralih sepenuhnya kepada beras perang)

# Kurangkan penggunaan sos, kicap, garam dan gula dalam masakan; gantikan dengan rempah dan herba

# Kurangkan daging, ayam dan telur

# Kurangkan makanan bergoreng dan berlemak

# Guna kaedah memasak yang lebih sihat seperti mereneh, kukus atau bakar berbanding goreng

# Gantikan roti putih dengan roti gandum mil penuh (berserat)

# Makan buah-buahan sebagai pembuka selera atau pencuci mulut. Hidangkan ia selepas makan bersama keluarga untuk membiasakan anak dengan corak pemakanan ini

# Jadikan buah-buahan sebagai snek

# Jadikan ulam atau sayur-sayuran sebagai bahan yang wajib ada dalam pinggan anda setiap kali makan

Wednesday, May 06, 2009

PMA; Program Pemantapan Akidah

Tanggungjawap meyampaikan Islam adalah tanggungjawap setiap individu muslim, semasa aku berada diluar negara sempat mengikuti program bersama Dr Zakir Naik. Aku masih teringat kata-kata beliau, kerja dakwah Islam ini adalah kerja hakiki tetapi sebaliknya berlaku kepada kita hari ini, Dia kata berapa ramai pendakyah kristian yg full time dan berapa ramai pula pendakwah Islam yg full time. Hakikatnya pendakwah Islam yg full time sangat sedikit. Menyedari hakikat itu aku merasa terpanggil unutk bersama dengan sahabat membantu usaha memantapkan akidah terutamanya golongan remaja walaupun ilmu taklah banyak. Sejarah PMA ini diceritakan oleh chegu Jamil dalam video dibawah video

Monday, May 04, 2009

Pesanan Hj Ayub

video

Ke PLIK dulu PLDK

Setelah sehari kami di Timbua, jam 4pm 2/5/09 kami bertolak ke SMK Lohan, tempat dimana kami tinggalkan kenderaan. Jam 5.20 kami tiba di Lohan dan terus mengambil kenderaan utk ke Pusat Latihan Islam Kundasang(PLIK) yg dulunya dikenali sebagai Pusat Latihan Dakwah Kundasang(PLDK. Kami berhenti sebentar di Petronas krn ada sahabat yg nak mengisi minyak dan membeli sedikit barang keperluan. Selepas semua selesai kami bertolak ke Kundasang dan singgah sebentar di Pekan Kundasang. Terkenang aku cerita 12 tahun yg lalu, dimana buat pertama kali aku menjejak kai ke Kundasang kerana terlibat dgn program perhimpunan pelajar Islam Sabah. Aku dtg naik motorsikal EX5 kepunyaan Ust Zul(dia pun dah balik smj dah. Yang menyediahkan aku, keadaan di pekan tersebut tak byk berubah, cuma kerja menaik taraf jln menuju ke Hotel Perkasa kni Heritage nampaknya dah bermula. Jalan disekitar Taman Kinabalu pun dibaiki atas nama pelancongan. Diharapkan kerajaan akan lebih prihatin bertapa pentingnya memberikan kemudahan infrastruktur yg baik kpd rakyat. Keadaan jalanraya yg tidak baik serta berlubang-lubang boleh menjadi punca kemalangan diharapkan janji-janji kerajaan BN utk baiki keadaan jalanraya di Sabah dpt ditunaikan, jangan hanya tumpukan kpd kawasan yang ada nilai perlancongan shj, tengok2 juga jln meuju ke Pitas dan Kota Marudu, Keningau, terutama ke Kg Sook. Jumpa lagi

Misi Dakwah DRanau

Pada hari Jumaat 6 Jamadilawal 1430 bersamaan 1/5/09 sempena cuti hari buruh, aku dan beberapa org sahabat bertolak drpd KK ke Ranau pada Jam 7.30am. Kami berkonvoi ke SMK Lohan dan tiba disana jam 11am akibat terperangkap dengan jammed di pekan Ranau sebab ada Tamu. Kenderaan yg akan membawa kami ke Timbuat sedia menanti disana. Kami terus bersiap utk menuju ke sana kerana bimbang lewat sampai utk solat Jumaat. Abg Kimin, pemandu van mula menggerakkan vannya dan singgah sebentar di kedai runcitnya yang hampir dgn sekolah sebab aku nak membeli kopi radix dan madu hpa

Jalan yang boleh dikatakan mencabar juga, setelah sejam menempuh perjalanan dijalan yg agak teruk kondisinya kami sampai di Masjid Timbua dan terus berwudhuk dan naik ke masjid bagi menunaikan solat jumaat. berita bergambar boleh ke www.abunuha.wordpress.com

Kesihan masyarakat disana yang terpaksa menempuh pengalaman pahit sejak drpd merdeka hingga kini, jika tak hujan jalan ok lah sikit tapi berdebu. Jika hujan maka keadaan berselut dan kalau tak berhati-hati boleh terbabas. Sempena PM baru dan slogan baru, Rakyat Diutamakan, saya berharap jalan berkenaan di turap untuk kemudahan rakyat yag sama-sama membayar cukai.

Sekian dulu

Friday, April 17, 2009

Jangan silap langkah

Rakyat sudah semakin peka dan prihatin dengan kepimpinan yang dilantik mereka. Rakyat mahu pemimpin mesra rakyat yang tulin buat dibuat-buat ketika nak menagih undi. Diharapkan para pemimpin PR terutama daripada Pas, perlu menunjukkan sikap yang baik dan mesra rakyat. Jangan hanya bila nak PRU/PRK baru nak datang bertemu rakyat. Suara rakyat suara keramat, nampak orang yang melaungkan nya pun sudah kembali kpd UMNO.
Gaya hidup elit ditolak rakyat - Salahuddin KUALA LUMPUR, 13 Apr (Hrkh) - Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) mengingatkan pemimpin parti tersebut agar menolak gaya hidup elit yang boleh menghakis sokongan rakyat. Ketuanya, Salahuddin Ayob dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily menegaskan antara sebab PAS mendapat sokongan rakyat kerana pemimpinnya mengamalkan gaya hidup yang sederhana dan mudah didekati rakyat. "PAS jangan sombong, jangan bongkak, jangan lupa diri. Atas sokongan yang kita terima ini sebenarnya adalah mandat daripada rakyat untuk tunaikan tanggungjawab mewakili mereka."Golongan muda juga memberikan sokongan kepada PAS gaya hidup yang sederhana dan mudah didekati yang selama ini menjadi antara tonggak kekuatan PAS" katanya. Beliau juga menegaskan golongan muda menolak Umno kerana mereka muak dengan gaya hidup elit pemimpin parti itu dan sukar didekati. Jika pemimpin PAS mengamalkan gaya hidup elit tegas beliau tidak mustahil golongan muda akan menolak parti itu. Beliau juga menegaskan, PAS juga akan jatuh jika tidak mengekalkan identiti yang lebih merakyat dan cara hidup sederhana./wannordin _

Tuesday, April 07, 2009

Syukur, Allah kabulkan doa semua




Lama aku tak dpt membuat post ke blog , lupa password, jenuh dok cuba mengingati. Akhirnya tanggal 7/4/09 baru aku teringat. Jadi aku post tentang Kemenangan PR di dua bukit lah. Aku berharap kemenangan yang dianugreahkan Allah itu akan dimanfaatkaj sebaiknya untuk membangunkan rakyat diparlimen tersebut serta DUN yang berkenaan. Semoga PR akan lebih mantap, jangan ada lagi pertelingkahan yang hanya menguntungkan BN, kleak rakyat akan merasa bosan. Jangan buat sebagaimana BN.