Tuesday, September 26, 2006

Internet generasi baru

Teknologi Internet yang diperkenalkan sejak 1960 yang pada awal adalah bagi tujuan ketenteraan US tetapi akhirnya dijadikan projek awam yang melibatkan beberapa universiti di US sehinggalah ianya berkembang pesat sehingga kini dan protokol TCP/IP menjadi protokol standard. Pengguna internet yang meningkat dengan begitu cepat sehingga IPv4 tidak lagi mampu menampung peningkatan yang pesat tersebut sehingga memaksa para penyelidik internet mencari jalan, akhirnya mereka mengemukan idea IPv6. Sejarah Internet boleh diperolehi dipelbagai laman web antaranya http://www.walthowe.com/navnet/history.html


China bina rangkaian Internet generasi baru

BEIJING 25 Sept. – China membina rangkaian Internet generasi baru yang paling laju, sekali gus mengurangkan kebergantungan kepada firma asing.

Televisyen Pusat China melaporkan, Rangkaian Penyelidikan dan Pendidikan China 2 telah dihubungkan dengan 167 institusi dan jabatan di 25 buah universiti di 20 bandar melalui Protokol Internet versi 6 (IPv6).

Internet yang digunakan pada masa sekarang di negara ini dikendalikan oleh Protokol Internet versi 4 yang dihadkan oleh nombor-nombor alamat Internet yang boleh dihasilkan, serta kekurangan keselamatan tambahan dan fungsi teknologi tinggi.

Protokol baru boleh bekerja pada kelajuan 2.5 gigabait hingga 10 gigabait maklumat sesaat, 100 kali lebih pantas daripada kelajuan Internet sekarang.

Para penyelidik di Amerika Syarikat (AS), Jepun dan Korea Selatan juga sedang membina teknologi IPv6 yang dijangka mendapat “penguasan global yang signifikan” menjelang 2010.

Menurut maklumat IPv6 yang terkandung dalam laman web Microsoft, IPv6 dan IPv4 boleh digunakan secara serentak beberapa tahun akan datang memandangkan operator Internet dan pengguna komputer kediaman secara beransur-ansur beralih kepada teknologi baru.

IPv6 dijangka mampu mengendali nombor infiniti alamat Internet, menawarkan keselamatan yang lebih baik dan lebih mudah digunakan pada telefon bimbit serta peranti komputer kendalian tangan.

Para penyelidik di China mendapat kebenaran kerajaan bagi membuat penyelidikan dan mengadakan protokol baru Internet pada 2003 yang bertujuan membantu syarikat teknologi tinggi domestik membina perkakasan komputer yang kompetitif bagi Internet generasi baru.

Pada masa sekarang laluan dan peralatan Internet untuk IPv4 dibekalkan oleh syarikat-syarikat AS seperti Cisco Systems dan Juniper Network.

Lima operator telekom China termasuk China Telecom dan China Mobile kini berusaha membina rangkaian IPv6 dengan beberapa rangkaian akan memulakan percubaan menjelang hujung tahun ini.

Institut penyelidikan dan pengeluaran di China juga sedang berusaha membuat piawaian aplikasi dan komersial yang bertujuan menjadikan syarikat China lebih berdaya saing.

– AFP

No comments: