Monday, December 04, 2006

Pendakwah Islam perlu lebih aggresif sebar dakwah



PDF Cetak E-mail
Saya berharap artikel ini dapat menyedarkan umat Islam daripada lena mereka termasukgerakan Islam supaya tidak menumpu kepada ceramah politik sahaja. Usaha dakwah Islam mesti dibuat sebagaimana pentingnya pilihanraya kepada mereka. Wujudkan entiti yang fokus kepada usaha dakwah Islam.

Mohd Sabri Said

Sun | Dec 03, 06 | 04:22:14 AM

KEPALA BATAS, 3 Dis (Hrkh) - Pendakwah Kristian lebih agresif melakukan kerja-kerja dakwah berbanding pendakwah Islam yang dilihat lebih cenderung mendapat imbuhan dunia.

Bekas aktivis Kristian, Kamarudin Abdullah berkata, tidak hairan pendakwah mereka sanggup hidup di hutan atau tinggal bersama keluarga di kawasan pendalaman untuk melebarkan pengaruh agama Kristian.

"Pendakwah Kristian kuat bekerja untuk agama mereka tetapi pendakwah kita ada yang lena dibuai habuan dunia. Bila kita ajak berdakwah ke kawasan pendalaman tanpa imbuhan besar ada di antaranya menolak dengan berbagai alasan, " terangnya ketika berucap membentangkan kertas kerja bertajuk 'Kristianisasi: Memahami dan Menanganinya' bertempat di Perbadanan Produktiviti Negara (NPC) Kepala Batas sempena Persidangan Ulamak Utara (Perantara) semalam.

Menurutnya, pendakwah Kristian rela ke Sabah, Sarawak serta penempatan orang asli kerana mereka tahu pendakwah Islam kurang memberikan tumpuan ke situ.

Fenomena ini sangat memalukan Islam kerana ramai pendakwah Islam hari ini terlalu mengikut kehendak semasa seperti memiliki rumah dan kereta besar.

"Hal ini sungguh memalukan. Sepatutnya pendakwah kita ke hadapan kerana itulah saranan Nabi Muhamad s.a.w, sanggup menanggung risiko semata-mata kerana Islam. Ini tidak makin ramai pendakwah kita ke belakang kerana bimbang kehilangan pangkat dan wang," jelasnya.

Hasilnya, kumpulan yang mengelar diri mereka dengan nama Islam seperti Sisters In Islam (SIS) tanpa merasa was-was untuk melancarkan serangan secara terbuka.

Sementara itu, pendakwah bebas dan bekas aktivis Hindu, Ustaz Mohd Fitri Abdullah menambah, berbagai cara Persatuan Hindu Sanggam di Malaysia dan Persatuan Hindu Sedunia merancang untuk menarik lebih ramai umat Islam menyertai mereka.

Jesteru, mereka melancarkan projek lima tahun dalam setiap persidangan mereka.

Antara perencanaan utama mereka ialah melalui tayangan filem yang mengambarkan keindahan dan kesucian agama tersebut.

"Di Malaysia sebagai contoh ramai yang terpersona dengan hiburan termasuk filem Hindustan yang menceritakan keharmonian agama Hindu. Bukan itu sahaja malahan mereka sengaja menonjolkan hero yang tampan agar umat Islam khasnya gadis remaja tergila kepada pemuda Hindu yang mempunyai mirip hero pujaan mereka," katanya dengan nada tegas. - mns

Source:http://harakahdaily.net/v061/index.php?option=com_content&task=view&id=5524&Itemid=29



No comments: