Wednesday, December 06, 2006

Hadiah BN Selangor kepada Rakyat Marhain

Membaca berita ini, hati saya merasa sayu mengenangkan nasib rakyat Malaysia yang diperlakukan oleh pemerintah yang mereka pilih bagaikan mereka tiada harga diri dan marah kepada K'jaan Selangor yang ditunjangi UMNO yang rakus serta tiada pertimbangan kepada rakyat. Mudah-mudahan rakyat akan sedar akan kezaliman k'jaan ini dan akan menjatuhkan k'jaan ini dlm pilihanraya akan datang. Semoga ramai lagi akan sedar sebagaimana mak cik Yani.


Majlis perkahwinan tergendala angkara MPAJ
PDF Cetak E-mail
Anis Nazri
Wed | Dec 06, 06 | 12:41:40 AM

AMPANG JAYA, 6 Dis (Hrkh) - Hasrat seorang ibu melihat anaknya bersanding, berkecai apabila majlis yang dirancang 10 Disember ini di Kampung Berembang terpaksa dibatalkan kerana rumah yang didiami mereka dirobohkan MPAJ.

Norhayani Mohd Yusof, 49, ketika ditemui jelas kesal dan kecewa dengan sikap pihak berkuasa yang tidak berperikemanusiaan, bertindak merobohkan rumah penduduk sesuka hati, di saat keluarganya sibuk mengadakan pelbagai persiapan perkahwinan anaknya.

Majlis perkahwinan yang direncana akan diadakan di Teluk Intan, Perak pada 10 Disember ini, terpaksa ditangguh kerana sebahagian persiapan majlis perkahwinan itu dimusnahkan MPAJ.

Bagaimanapun, setelah tragedi 30 November lalu, yang menyaksikan surau kampung mereka pula dirobohkan, majlis itu terpaksa dibatalkan kerana tiada sumber air dan elektrik.

Kejam atau tidak, tanpa memikirkan ribuan wang yang dibelanjakan untuk persiapan itu, MPAJ yang kering hatinya bertindak merobohkan rumahnya dan rakan-rakan sekampung, 20 November lalu.

Anaknya yang juga bakal pengantin baru, Norhasliana Osman, 22, agak sebak mengenangkan persiapan perkahwinannya yang lebur sekelip mata.

Beliau yang turut dikejarkan dan dirawat di High Dependency Unit (HDU), Hospital Gleneagles Intan, Ampang kerana dibelasah FRU pada hari kejadian, tidak dapat membayangkan kesedihan yang ditanggungnya.

"Saya terpaksa batalkan beberapa persiapan di Teluk Intan seperti baju pengantin, hantaran, dan sebagainya, kerana tidak sanggup meninggalkan 'rumah' kami di sini. Bagaimanapun, Alhamdulillah, kami dinikahkan sebelum kejadian," kata beliau sambil merenung jauh.

Norhasliana cukup berterima kasih kepada suaminya yang sanggup berhujan dan berpanas di khemah keluarganya dengan meninggalkan sementara keluarga sendiri di Jinjang.

Bagi beliau, sekurang-kurangnya kehadiran suaminya, Hanafi Baginda Karek di sisi menjadi pelengkap kepada dirinya untuk sama-sama memperjuangkan hak keluarga mereka.

"Alhamdulillah suami begitu memahami dan sanggup bersama saya. Biarpun kehidupan kami tidak seperti pasangan lain, saya tetap bahagia dengan sokongannya," kata beliau.

Sementara itu, Norhayati, ketika diminta menceritakan semula saat-saat menyayat hati, dengan wajah penuh sedu terdiam seketika.

"Makcik anggap ini bagai tsunami. Bukan tsunami bencana alam, tetapi bencana MPAJ. MPAJ yang bertanggungjawab membuat mak cik sekeluarga begini," keluh beliau dengan air mata bergenang di sudut mata.

Bermula tarikh 20 November lalu, Norhayati mula membina khemah untuk berteduh bagi 11 orang, termasuk menantu, anak buah dan seorang cucu.

Bertemankan cahaya lampu di tepi jalan, Norhayati tidak 'terkata apa-apa' bila ditanya tentang keadaan cucunya yang tidur bertemankan dingin malam musim tengkujuh, dan hanya menyapu air mata yang mengalir di pipi.

Jelas, kemusnahan ciptaan MPAJ dengan arahan Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Dr Mohamad Khir Toyo, menjadikan warga pengundi setia BN merempat di tanah air sendiri.

"Makcik dah tawar hati dengan kerajaan. Makcik sentiasa sokong kerajaan, tapi ini yang dilakukan terhadap kami. Apa yang nak dibangga dengan hantar bantuan ke luar negara, sedangkan rakyat sendiri ditindas tanpa belas kasihan," tegas beliau.

Bak 'kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan', begitulah yang boleh dilabelkan ke muka kerajaan negeri Selangor pimpinan Khir dan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Jika Malaysia berbangga dengan menghantar bantuan tentera pengaman ke negara bergolak, serta mengutuk kekejaman Israel, hakikatnya ia hanyalah tempelan semata-mata.

"Kalau Israel, mereka musnahkan orang Islam. Tapi di Malaysia, orang Islam sendiri yang kenakan orang Islam," marah beliau lagi sambil mengemas dan menyapu sekitar khemahnya.

Menetap hampir 30 tahun di kampung terbabit, Norhayati mengadu tiada seorang wakil rakyat pun yang hadir menjenguk keadaan mereka selepas rumah dirobohkan.

Katanya, jika waktu pilihan raya, jangan ditanya ke mana wakil rakyat. Sudah tentu ada di depan mata, menjanjikan pelbagai 'gula-gula pilihan raya' sebagai upah mengundi mereka.

Malah, cerita beliau, Adun Bukit Antarabangsa, Tuan Azman Wahid, pernah berkata dengan angkuh, tiada seorang peguam pun yang menang dalam kes melibatkan setinggan, apabila mengetahui penduduk menggunakan khidmat peguam.

"Bayangkan, hancur tidaknya hati kami mendengar wakil rakyat berkata demikian kepada kami, sedangkan kepada dialah tempat kami mengadu dan mengemukakan masalah," keluh beliau. - mks.

No comments: