Friday, May 22, 2009

Mat Rempit?

Dalam perjalanan ke tempat kerja aku mendengar Radio Ikim, topik perbincangan Mat Rempit Masyarakat Tersepit, antara yang dijemput, Pendakwah, Pegawai Polis dan bekas mat rempit. Isu Mat Rempit tiba-tiba menjadi hangat, bagi aku zaman Kerajaan B-End ini memang macam-macam gejala sosial yang berlaku, masihkah kita ingat, bohsia, bohjan dan lain-lain lagi. Apa sudah jadi? Adakah semua masalah sosial tersebut selesai. Jawaplah sendiri. Timbul macam-macam idea pemimpin, PLKN lah lepas tu macam-macam berlaku jurulatih rogol pelatih. Bila ulama bersuara sikit, ulama dikecam kononnya tak beri kerjasama, masa nak rekabentuk kursus tak jemput pun ulama. Cukup setakat itu dulu mukadimmah.Dalam diskusi tersebut bebrapa soalan ditanay kpd bekas mat rempit:

Apa pandangan sdr tentang Gajala ini?
Antara kandungan jawapan beliau ialah, Mat Rempi hanyalah satu drpd masalah, kalau kerajaan buang mat rempit tak selsai juga, mat rempit satu entiti, masalah sosial tu pelbagai, dadah, alkohol, zina/seks bebas dan hidu gam da banyak lagi. Jadi kerajaan kena lihat kpd permasalahan sosial. Kementerian Belia dan Sukan tetapi fokus hanya kpd sukan. Pada zaman beliau ada litar Bt3 yg boleh mereka berlumba sekarang sudah ditutup. Beliau juga mencadangkan aktiviti seperti konvoi bermotor dan singgah dilokasi tertentu ynag membolehkan khidmat masyarakat dibuat oleh mat rempit.

Bagaiman beliau berubah,

Dia menceritakan bahawa pada satu mlm, beliau ingin keluar utk menonton bolasepak, oleh kerana hujan dia keluar dengan kereta. Sewaktu dalam perjalanan balik, dia terdengar Radio Ikim, sekitar jam 12-1 pagi yg menyiarkan zikir dan bacaan quran, dia menjadi tak tentu arah dan merasakan bahawa inilah yg dicari selama ini. Mulai malam itu dia tidak terlepas drpd mendengar siaran radio Ikim pd waktu tersebut akhirnya dengan hidayah Allah beliau berubah. Elemen agama sangat penting, iaitu elemen yang membawa insan kerdil kepada Allah.

No comments: