Sunday, May 07, 2006

Kebijaksanaan Pengundi Britain

Utusan M'sia sibuk melaporkan kepincangan Kerajaan Parti Buruh pimpinan Tony Blair @Liar, pepicangan Kerajaan BN pimpinan UMNO ditutup rapat. Bila lah agaknya rakyat M'sia ingin mengajar kerajaan yang penuh dengan penyelewengan yang memerintah M'sia sejak merdeka drpd penjajahan British. Begitulah bijaknya pengundi di England, bila sahaja kerajaan Parti Buruh melakukan kesilapn dan Tony Blair kelihatan membela para menteri kanannya, maka pengundi terus mengajar parti buruh dalam Piliharaya tempatan. Selain amalan demokrasi yang telus yang diamalkan, kebebasan media juga menyumbang kepada apa yang menimpa parti buruh apa bila ada menteri yang melakukan kesilapan dan terlibat dengan skandal tertentu atau dengan kata lain integriti mereka dipertikaikan. Kalau di M'sia, lagi banyak rasuah, menyeleweng lagi lama boleh jadi menteri, contohnya Rafidah dan Samy Vellu. Apalah nasib rakyat M'sia sentiasa ditipu oleh pemimpin. Minyak naik, pemimpin suruh rakyat berjimat cermat, bini menteri berbelanja boros. Ada MB suruh rakyat kayuh basikal, sepatutnya mereka dulu yang kayuh basikal, ini tidak masih naik mercedes. Banyak cantik muka depa, sudahlah menteri dapat pelbagai subsidi, nak tunjuk bagus konon. Pemimpi seperti ini sewajarnya dijatuhkan oleh rakyat dalam pilihanraya. Apa guna mempunyai pemimpin jika menyusahkan hidup kita, kita naikkan mereka supaya memkirkan cara memrintah dengan baik dan menjaga kesejahteraan hidup rakyat. Sudahlah didunia tak terjamin, akhirat apatah lagi. Oleh itu wahai rakyat M'sia sekalian gunakan undi dengan bijak, jangan gadaiakn undi da maruah demi sekampit beras, sehelai kain batik atau sebiji tong biru. Ajarlah kerajaan dan pemimpin yang zalim dengan tidak mengundi mereka, itu sahaja peluang yang ada, jika mengeluh setiapa kali harga barang naik, harga minyak naik dan terkini tarif letrik nak dinaikkan tetapi kerajaan tetap tidak peduli kerana mereka sudah dapat mandat dengan majoriti besar. Kepada pengundi di Sarawak gunakan kesempatan ini untuk mengajar kerajaan BN supaya mereka tahu menghargai rakyat bukannya buat sesuka hati mereka.

Blair rombak Kabinet Britain - Parti Buruh kalah teruk pilihan raya tempatan
LONDON 5 Mei – Perdana Menteri Britain, Tony Blair mengorbankan dua menteri kanannya dalam rombakan besar-besaran Kabinet hari ini selepas Parti Buruh pimpinannya mengalami kekalahan paling teruk dalam pilihan raya tempatan sejak mengambil alih kuasa pada tahun 1997.
Penganalisis-penganalisis berpendapat Blair bertindak demikian bagi memperkukuhkan kedudukannya ekoran pelbagai isu kontroversi dihadapinya sejak kebelakangan ini.
Menteri Luar, Jack Straw dan Setiausaha Dalam Negeri, Charles Clarke kehilangan jawatan masing-masing manakala Timbalan Perdana Menteri, John Prescott yang terlibat dalam skandal seks mengekalkan jawatannya, tetapi dilucutkan daripada tanggungjawab jabatannya yang dianggap ‘penting’, termasuk perumahan dan perancangan.
Menteri Alam Sekitar, Margaret Beckett mengambil alih jawatan Straw, sekali gus muncul sebagai wanita pertama memegang jawatan tersebut.
Clarke akan meninggalkan kerajaan manakala Straw bakal menjadi Ketua Dewan Rendah Parlimen.
Portfolio Clarke diambil alih oleh John Reid, sekutu rapat Blair yang sebelum ini menjadi Setiausaha Pertahanan.
Des Browne dinaikkan pangkat daripada jawatan Ketua Setiausaha Perbendaharaan untuk menggantikan tempat Reid.
Dalam reaksinya di televisyen British, Clarke menyatakan beliau tidak bersetuju dengan keputusan Blair itu tetapi akur dengan hak Perdana Menteri.
Clarke menjadi sasaran kecaman selepas dilaporkan lebih 1,000 penjenayah asing tidak dipertimbangkan untuk dihantar pulang ke negara asal mereka setelah selesai menjalani hukuman penjara di Britain.
Keputusan terkini yang disiarkan hari ini dalam laman web BBC menunjukkan Parti Buruh kehilangan 256 daripada 4,360 kerusi majlis tempatan yang dipertandingkan di England manakala pembangkang, Parti Konservatif, yang memperlihatkan tanda kebangkitan semula di bawah pemimpin baru, David Cameron menambah 252 kerusi.
“Keputusan ini satu amaran kepada kami sebagai sebuah kerajaan,” kata Menteri Kewangan, Gordon Brown.
“Pembaharuan Parti Buruh mesti bermula sekarang,” tegas beliau.
Pengkritik menyelar Blair sejak dua minggu lalu berhubung pembebasan penjenayah asing tersebut, pengurangan kakitangan hospital yang mendapat bantahan keras dan pengakuan Prescott mengenai hubungan sulit dengan setiausahanya.
“Konservatif memperoleh keputusan terbaik sejak 1992 yang menunjukkan mereka mula bangkit semula,” kata pengendali tinjauan pendapat umum Mori, Ben Page.
“Tetapi itu tidak bermakna Parti Buruh akan kalah dalam pilihan raya akan datang, cuma persaingan akan menjadi lebih sengit. Keputusan ini bukan menandakan kehancuran Parti Buruh,” kata beliau.
Terdahulu, seorang lagi anggota Kabinet, Geoff Hoon telah pun menjangka Blair merombak Kabinetnya hari ini dalam usaha untuk meniupkan nafas baru ke dalam kerajaan.
“Nampaknya sekarang ini masa yang sesuai, sudah tiba masanya untuk pasukan baru mengambil alih,” katanya.
– Agensi

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2006&dt=0506&pub=Utusan_Malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_01.htm

No comments: